Автор: Высоцкая Дина Борисовна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МАОУ СШ №4
Населённый пункт: город Старая Русса, Новгородская область
Наименование материала: Конспект урока
Тема: "Дружба"
Раздел: среднее образование
Конспект урока по теме «Дружба».
Цель : контроль уровня обученности учащихся по теме «Друзья» и подготовка
к выполнению творческого проекта.
Задачи:
* Социокультурный аспект — закрепить понятия в реалии : a true friend, a false
friend, childhood friends, Tom Soyer and Heckle Berry Finn, Sherlock Holmes and
Dc Watson.
* Развивающий аспект- развивать способности к целеустремлённой работе, к
самостоятельному труду, импровизации, способности осуществлять
репродуктивные речевые действия, выражать своё мнение по теме.
Учебный аспект- развивать речевые умения на основе творческого
использования изученного ранее материала в новых ситуациях общения,
развивать грамматические навыки говорения (relative clauses with who\ that\
which) в качестве под лежащего и прямого и косвенного дополнения; развивать
умение аудировать с целью извлечения информации,, подготовить учащихся к
выполнению самостоятельного творческого задания- составлению проекта по
данной теме.
* Воспитательный аспект- воспитывать потребность выбирать друзей по
положительным качествам личности.
Оборудование: плакат с изображением символа дружбы, эмблемы, карточки с
заданиями (ситуации для диалога), схематичное изображение идеального друга,
технические средства обучения.
Структура урока:
- Introduction (организация начала урока и сообщение задач).
- Warm-up activities (фонетическая и речевая зарядка, развитие
орфографических навыков).
- Checking homework (проверка домашнего задания).
- Practice IN MAKING UP dialogues according to the situation (практика в
составлении ситуационных диалогов).
- Practice in speaking (декламирование стихотворений).
- Summation ( итоги).
- Homework and results (домашнее задание и подведение итогов).
Методы:
- наглядный ( плакат с изображением символа дружбы, эмблемы, карточки с
заданиями- ситуации для диалога, схематичное изображение идеального друга);
- ТСО (мультимедийный проектор, ноутбук);
- игровой (создание «идеального друга»);
- проблемно- поисковый метод (на этапе проверки домашнего задания-
подобрать пословицы поданной теме);
- элементы интенсивной методики Warming up, частичная суггестия (для
быстрого погружения в иноязычную среду применяется нестандартное начало
урока- чтение стихотворения о дружбе, после которого обучающиеся
самостоятельно определяют тему урока);
- элементы проектной методики (составление и представление диалогов
обучающимся);
- элементы КСО — самоконтроль и взаимоконтроль;
- метод стимулирования интереса к изучению иностранного языка(при
выполнении заданий творческого характера).
Виды речевой деятельности:
- аудирование;
- чтение;
- говорение;
- письмо.
Режимы работы:
- P1--> P2--> P3
- P1 → P 2
- T--> C1,
то есть имели место такие формы организации учебной деятельности, как
групповая работа, парная работа и фронтальный опрос.
Виды контроля:
- самоконтроль;
- взаимоконтроль;
-контроль учителя.
Домашнее задание:
Сделать творческий проект по теме «Друзья и дружба»и подготовиться к его
защите.
ХОД УРОКА
I. Introduction.
-Good morning, children. Sit down, please. Today we have a lesson which is not quite
ordinary. Children, I want you to determine the topic of the lesson yourselves after
listening to the poem I shall read.
Once upon a time
There lived a funny guy.
He always lived next door to me
With him was very fun to be.
I often turned to him for help-
He always gave a helping hand.
He stood by me no matter what,
We both were going in for sport.
We talked our problems through together
And found what to do in any weather.
I knew that he'd betray me never
And that it would be so forever.
-So, children, what is the topic of our lesson?
-You are right, our lesson is devoted to one of the greatest human feelings- friendship.
That is why the topic of it is “Friends and friendship”. The symbol of friendship is
two linked hands.
-Children, our aim is to make a portrait of an ideal friend to the end of the lesson
summing up all the facts we will discuss during it.
II. Warm-up activities.
-First of all l ask you to say what you think about friends in 1-2 sentences starting like
this ''A false friend is a person...”, “Friendship is a thing...” and so on.
III. Checking homework
-Well, thank you, children. I agree with your opinions on this subject. Let's remember
a list of adjectives which help us to speak about our best friends. So, the
first
competition is called “Traits of character”.
-Of course, friendship is a perfect feeling and a lot of Russian and foreign poets sang
the praise of friendship and true friends in their poems. Besides, there are plenty of
songs and proverbs about friendship. A because of it the second competition for you
is called “Connect the proverb”.
1) A friend to all is a friend of none.
2) Old friends and old wine are best.
3) A friend in need is a friend in deed.
4) A man is known by a company he kept.
5) He is a good friend that speaks well of us behind our back.
6) False friends are worse than open enemies.
7) A joke never gains an enemy but often looses a friend
8) The friends you choose help you win or loose.
And while our jury is counting your scores give me please the examples of literature
characters that may be called true friends? (Tom Soyer and Heckle Berry Finn,
Sherlock Holmes and Dc. Watson, Kay and Gerda, D'Artanian and three musketeers).
IV. The third competition for you is called ''The grammatical competition''
Complete the sentences. Translate them into Russian.
1. If Liza ____ (be) rich, she _____ (send) her son to Eton.
2. If my parents _____ (allow) to get a Saturday job, I _____ (earn) some
money for new computer games.
3. If the policemen _____ (know) the way, he _____ (tell) me how to get
to the bus stop.
4. If the school _____ (be) not far from my house, I _____ (go) there by bike.
5. If the boy _____ (be) ready for the lesson, he _____ (get) a good mark.
V. Practice in making up dialogues according to the situation
Well, children. The fourth competition is called '' Dialogues' competition''. You
should make up dialogues according to the suggested situations.
I'll give you some minutes for preparation and then each pair of each team will act
out the dialogues at the blackboard.
VI. Summation.
- Now it's time for teams to present the portrait of an ideal friend. Each team
should write some words or phrases characterizing an ideal friend. After that you will
say what a true friend looks like.
- So, you see that he is loyal, reliable and supportive. He'll never betray you and
always cheer you up in trouble. It is so important to have only true friends because
we just can't do without them.
VII. Homework and results.
- For the next lesson I want you to make a project on the topic “Friendship” in which
you should express your own opinion on this matter and tell about your true friends.
Besides, you may draw pictures or stick photos of your friends.
- Children, our lesson is finishing and I'd like to thank you because you were active
and worked hard at the lesson. Let's listen our jury about your results.
- In conclusion let's sing a song called “One friend”.
Резерв
The fifth competition is called “ Translate into English”
1) Мой друг- это человек, на которого я всегда могу положиться.
(My friend is a person who I can always rely on).
2) Друзья детства- это люди, которые хранят твои секреты.
(Childhood friends are people who keep your secrets).
3) Дружба — это такое чувство, для которого требуется время, чтобы
окрепнуть.
(Friendship is a thing that makes time to grow).
4) Настоящий друг- это тот, с кем ты можешь обсуждать свои проблемы.
(A true friend is someone who you can talk your problems through with)
5) Ненастоящий (фальшивый) друг- это человек, который предаст тебя в
трудной ситуации.
(A false friend is a person who betrays you in trouble).